Opublikowano

Zamknięcie burty do przyczepy

Ruchome zabudowy burtowe w przyczepie powinny być po zablokowaniu pewne i bezpieczne, by w trakcie jazdy nie otworzyły się samoistnie. Stosuje się w tym celu różne zamknięcia. Najczęściej są to nieskomplikowane zapięcia naburtowe mocowane do powierzchni burty na zewnątrz i używające przeróżnego rodzaju haki zaczepiane o coś. W innych rozwiązaniach zamki chowane są wewnątrz konstrukcji burty, na ogół w jej pionowych zakończeniach.

Typowym rozwiązaniem jest chowany klin stalowy, który zahacza się o ucho w kłonicy. Stosuje się zarówno rozwiązania zbliżone, to znaczy ruchomy klin znajduje się w kolumnie, a zaczep mocowany jest do boku profili burtowych. Te zasuwy burt są odpowiednio skuteczne, ponieważ od spodu burtę unieruchamiają zawiasy, a z góry i z boków wsunięty w zaczepie sworzeń. Jeżeli burta jest wyższa, pożądane jest zamontowanie na całej jej wysokości większej ilości tych zaczepów, bowiem wtedy burta zyskuje na sztywności i trudniej jest skrzywić lekką aluminiową burtę przez na przykład napierający towar.

https://youtu.be/zdPV6jQWcps