Sprężyny pneumatyczne służą do wspomagania siły mięśni użytkownika w sytuacji, gdy trzeba bez wysiłku dźwignąć czy też opuścić ważącą dużo klapę. Aby właściwie wybrać taki siłownik, trzeba w głównej mierze znać wielkość klapy, do podsadzania, gdyż miejsce, jakie mamy do dyspozycji, warunkuje gabaryty amortyzatora i wysuw. Zaś jej masa przesądza o koniecznej sile siłownika gazowego.
Tam, gdzie jest to dozwolone ze względów konstrukcyjnych, używa się dwie sprężyny, po obu stronach klapy jedna sztuka. Sprężynę należy zawsze umieszczać tłokiem skierowanym na dół, aby w ostatniej fazie ruchu wykorzystać działanie hydraulicznej amortyzacji. Punkty przykręcenia amortyzatora, zarówno na pokrywie jak i na ramie, mają znaleźć się w jednej osi i wymagane są drobne luzy, tak aby tłoczysko nie zostało poddane naprężeniom poprzecznym. Należy unikać wszelakich uderzeń. Sprężyny zabrania się otwierać, albowiem wypełnienie stanowi gaz pod wysokim ciśnieniem. Podczas malowania konstrukcji pokrywy trzeba strzec się, by nigdy nie zachlapać farbą samego tłoka, ponieważ po wyschnięciu mogą one rozszczelnić połączenia i doprowadzić do wycieku oleju.
https://youtu.be/ok9mA-RUy8E